Két ország, egy cél, közös siker. Ezt a mottót kapta az az Európai Unió támogatásával megvalósult konferencia, mely a Határmenti pedagógus közösségek interkulturális kompetenciáinak erősítése címet viselte.
A programot a Szent István Egyetem Pedagógiai Kar Szarvas, valamint a nagyváradi Partiumi Keresztény Egyetem szervezi. A pályázati összegből megvalósított rendezvény lebonyolítására ezúttal városunkban került sor.
- A program célja a pedagógusok kompetenciájának fejlesztése úgy, hogy az iskolák egymás között nemzetközi kapcsolatokat építenek ki, a pedagógusok gyakorlatokat mutatnak egymásnak, és ezen túl el is látogatnak egymáshoz. A program – mint ahogy az Új Magyarország Fejlesztési Terv is -, egy Európai Uniós ciklushoz, a 2007-2013-ashoz tartozik – tudtuk meg Orosz László főigazgató-helyettestől.
Esélyegyenlőség, integrált oktatás
A konferencián 45 román és – a szervezőkön kívül – 45 magyar tanár vett részt. Az előadások megkezdése előtt a Táncsics gimnázium aulájában az orosházi és a megjelent romániai igazgatók bemutatták egymásnak intézményeiket, kezdve az iskola megalakulásától a fejlődésén át egészen a mai napig elért sikerekig, eredményekig.
A megnyitó után az elméleti és a gyakorlati oktatás következett. Az egész napos programot három szekcióra osztották: Módszertani megújulás, Inklúzió és integráció valamint Kompetencia alapú oktatás címmel.
A rendezvényen a megjelent tanárok többek közt a következő előadások közül válogathattak: Természetvédelem a nevelésben, Csodavilág: példa az óvoda-iskola átmenetre, A könyvtár aktív részvétele a nevelő-oktató munkában, A mozgásos fejlesztés gyakorlata, Rehabilitációs tevékenység, A kompetencia alapú oktatás módszertana, IKT eszközök a tanórán: interaktív tábla, miniPC.
A gyógypedagógia és az integrált oktatás kiemelt szerepet kapott a találkozón hiszen, mint kiderült, nagyon sok általános iskolát érint ez a nehézség Magyarországon és Romániában egyaránt.
- Orosháza közoktatási intézményeiben is jelen van a hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű, a beilleszkedési, tanulás- és magatartászavaros tanulókkal való különleges bánásmód, ugyanis az intézmények céljai között szerepel az, hogy esélyegyenlőséget biztosítsanak a gyerekeknek. Ezért is szerveztek külön szekciót erről a témáról – tudtuk meg Orosz Lászlótól.
A gyermekek a társadalmi hátterük miatt igénylik, sőt rászorulnak arra, hogy valamilyen egyéni bánásmódban részesüljenek. Ezeknek a tanulóknak a száma egyre nő, ezért a pedagógusoknak is egyre inkább oda kell figyelniük erre a problémára.
A program tavasszal folytatódik Romániában, ahol a most vendégül látott tanárok várják majd az orosházi pedagógusokat iskoláikba, hogy bemutassák intézményeik működését, környezetüket és oktatási módszereiket.
forrás: http://oroscafe.hu